Hodnocení hotelů – není hvězda jako hvězda
Hodnocení hotelů – není hvězda jako hvězda
Praha 17. února 2017
V současnosti neexistuje jednotný klasifikační systém pro hodnocení hotelů, které se liší doslova stát od státu. Situaci, alespoň částečně, řeší dodatečná certifikace hotelů. Ta je ovšem dobrovolná. A tak velmi často dochází k zajímavým paradoxům. Například hotel, který by, za normálních okolností, dosáhl horko těžko na tři hvězdičky, jich může mít rázem pět!
Historie českého hvězdného systému sahá na počátek minulého století, do roku 1919, kdy zde byl, pod Ministerstvem průmyslu, zřízen tzv. Instruktorát pro podniky ku přechovávání cizinců. Jednalo se o jakési bezplatné poradenství, které mělo za cíl pozvednout úroveň ubytovacích zařízení v každoročně vydávaném adresáři ministerstva. V roce 1939 pak vešel v platnost zákon o třídění podniků, který vůbec poprvé vymezil kategorie ubytovacích zařízení na A, B, C, D z nichž písmeno D označovalo ubytovací hostinec, zatímco zbylá písmena referovala o jednotlivých kategoriích hotelů. Hvězdičkový systém, který v roce 1939 zavedla společnost Star Service, byl v České republice používán až od roku 1979 na základě rozhodnutí tehdejší komise pro cestovní ruch.
Sedm statečných
Od roku 2010 u nás funguje oficiální jednotná klasifikace ubytovacích zařízení na základě členství v Hotelstars Union, kterou založilo 7 hotelových asociací evropských zemí, včetně té naší. Klasifikace vychází z Živnostenského zákona a k tomu příslušící normy, která má ovšem pouze doporučující charakter, nikoli obecnou závaznost. Právě na základě ní vznikla unie Hotelstars, která uděluje certifikaci hotelům, u nichž lze s jistotou říct, že jsou s touto normou v souladu. Ze zákona musí být každý hotel u nás označen kategorií a třídou, nikdo ovšem nekontroluje, zda tomu také odpovídá realita.
Celý článek zde: http://www.ceskenovinky.eu/2017/02/17/hodnoceni-hotelu-neni-hvezda-jako-hvezda/