OFICIÁLNÍ JEDNOTNÁ KLASIFIKACE UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ ČR

Ubytování v Česku: Co najdete ve hvězdách?

3.8.2017

Ubytování v Česku: Co najdete ve hvězdách?

Chystáte se o nadcházející dovolené či během pracovního putování po Česku ubytovat v sympatickém tříhvězdičkovém hotelu, ale zajímá vás, zda vámi zvolená trojhvězda v Českém Krumlově bude svou úrovní odpovídat trojhvězdě, ve které jste byli ubytováni loni v Alpách, či té, kterou jste si příjemně užili předloni v Budapešti? Můžete mít vůbec nějakou jistotu?

Ano, do jisté míry. Abyste dokázali posoudit, co přesně vám hvězdy mohou přinést, připravili jsme pro vás pár tipů a informací, které by měly pomoci vnést do hvězdného systému trochu světla.

1. Jsou hvězdy s certifikátem a hvězdy tak trochu ...anarchistické.

Na rozdíl od většiny západních zemí je u nás označování hotelů zcela na libovůli provozovatelů ubytovacích zařízení. Ti jsou podle živnostenského zákona povinni své hotely označovat “kategorií a třídou”, avšak kategorie a třída, kterou zvolí, se nemusí řídit žádnými závaznými pravidly. Jinými slovy, počet hvězd, které najdete na dveřích či na fasádě hotelu, závisí pouze na tom, na kolik hvězd se jeho provozovatel cítí. V ČR neexistuje ze zákona povinnost zajistit si oficiální klasifikaci organizací, která by garantovala, že počet hvězd odpovídá konkrétnímu transparentnímu standardu, a majitelům a provozovatelům ubytovacích zařízení nehrozí, že by jim byly hvězdy odebírány v případě nesplnění daných požadavků nebo snížení kvality služeb.

Hotely však mají možnost zajistit si mezinárodní certifikaci v rámci evropského systému Hotelstars, do kterého je zapojeno 17 zemí, a to prostřednictvím Asociace Hotelů a Restaurací ČR. Ta garantuje, že přidělené hvězdy odpovídají deklarovanému standardu. Aktuální seznam certifikovaných hotelů najdete na webu www.Hsukatalog.cz . V záložce “Certifikovaní” je mapa a jednoduchý formulář pro vyhledávání hotelů podle lokality, typu ...a právě počtu hvězd.

2. Hotelové hvězdy nejsou hvězdy michelinské.

Obecně platí, že organizace, které pro hotely zajišťují oficiální certifikace, tak činí na základě dlouhého seznamu kritérií. Čím více kritérií dané zařízení splní, tím více hvězd si vyslouží. Existují kritéria základní, jako je například dodržování čistoty a hygienických standardů či kompetentnost a kvalifikace personálu, bez nichž neobdrží hotel či penzion ani jednu hvězdu. Naopak v seznamu kritérii pro pětihvězdičkový standard můžete najít vymazlenosti jako jsou služby prádelny a žehlení, možnost úplného zatemnění pokoje, čalouněné křeslo či pohovka na pokoji nebo půjčovna deštníků.

Ne všechna tato kritéria musí hotel splnit, každá taková drobnost ale přidává potřebné body. Certifikační organizace přitom posuzuje jen to, zda dané zařízení příslušnou službu poskytuje, neposuzuje ale úroveň. Její zástupci chodí po hotelu s obsáhlým seznamem položek, které si postupně odškrtávají. Výtah? Odškrtnuto. Vana v každém pokoji? Odškrtnuto. Posilovna? Nikoli. Poté, co obejdou celý hotel a odškrtnou si poslední položku, je hotovo a rozhodnuto.

Počet přidělených hvězd tedy neudává kvalitu hotelu jako takovou. Nedá se říct, že čtyřhvězdičkový hotel bude lepší než tříhvězdičkový. Pouze vám v něm nabídnou více služeb a budou vás víc rozmazlovat. Bydlet se vám ale může mnohem příjemněji ve dvouhvězdičkovém hotýlku v historickém centru malebného městečka, než ve “čtyřhvězdě” u dálnice.

3. S hvězdami se dá žonglovat.

Tedy nikoli v pravém slova smyslu. Z výše uvedeného je ale patrné, že existuje určitý prostor k vylepšování skóre. Tříhvězdičkový hotel se čtyřhvězdičkovými ambicemi se může vyšvihnout díky jednomu dni strávenému v obchodním centru, když obstará do všech koupelen kosmetické zrcátko a do skříní žehličky a několik druhů ramínek. V principu tedy může být snadné překročit hvězdnou hranici, aniž by pravidelný host zaznamenal dramatický rozdíl v rozsahu poskytovaných služeb. Tento skok ale pochopitelně předpokládá, že v daném hotelu byla splněna i další kritéria pro udělení čtyř hvězd.

Kde se tedy ubytovat?

Níže si můžete projít orientační přehled toho, co vás s největší pravděpodobností čeká v hotelech, hotýlcích a penzionech zařazených do tříd od jediné hvězdy až k největšímu souhvězdí. Připomínáme, že rozdělení se týká jen ubytovacích zařízení s certifikátem zmíněným v prvním bodě. V hotelích a penzionech bez certifikace není rozsah poskytovaných služeb nikým kontrolovaný, a tudíž se na něj nedá úplně spoléhat.

Jedna hvězda *: Menší pokoje se základním vybavením, možná malé umyvadlo na pokoji, pravděpodobně bez klimatizace a bez televize. Nemusí být k dispozici noční recepční, recepce může být v jiné budově. Neznamená to, že zde nenajdete čistotu, někde překvapí i moderní design a dokonce můžete narazit i na 1* s bazénem a kvalitním Wellness.



Dvě hvězdy **: Vana či sprcha na pokoji je již standardem, hotelová wi-fi, respektive přístup na internet na pokoji, a 24-hodinovou recepci. Pravděpodobně bude k dispozici televize, možná klimatizace, nebo alespoň ventilátor. I sem patří velice kvalitní hotely a penziony.

Tři hvězdy ***: Velmi pravděpodobně budete mít na pokoji televizor a přístup na internet, v budově či přímo na pokoji bude k dispozici trezor, pokoje budou mít vlastní koupelnu a toaletu, recepce bude otevřená 14 hodin denně a po telefonu bude na příjmu non-stop. Certifikovaných 3* je v ČR nejvíce.

Čtyři hvězdy ****: Vše z výše uvedeného a mnoho dalších služeb navíc, včetně telefonu s vícejazyčným návodem a minibaru na pokoji či možnosti objednat si nápoje a jídlo na pokoj (room service), možná s výjimkou nočních hodin. K dispozici také může být business centrum, konferenční sál či salónky nebo podobné místnosti pro obchodní schůzky. V mnoha případech se téměř vyrovná úrovni 5*, pouze některé služby mohou být omezené.

Pět hvězd *****: Prakticky všechny výše uvedené služby, ve většině případů nabízené 24 hodin denně. Větší pokoje, větší prostory. Největší rozdíl oproti 4* zde hrají služby, většinou vykonávané samostatným personálem (consierge, poslíček, valet parking, atd.) Je to prostě TOP, a více než 5* Superior nelze dosáhnout.

PROJEKT BYL REALIZOVÁN ZA PŘISPĚNÍ PROSTŘEDKŮ STÁTNÍHO ROZPOČTU ČR

Z PROGRAMU MINISTERSTVA PRO MÍSTNÍ ROZVOJ

Autor: Veronika Mannová

Klára Hájková

Asociace hotelů a restaurací České republiky z.s.
Ing. Veronika Stránská
Ing. Veronika Stránská
manažer akcí a projektu Hotelstars
stranska@ahrcr.cz
Tel.: +420 773 236 303
Mezinárodní Hotelstars Union web:
https://www.hotelstars.eu/cs/czech_republic/
Přihlášení administrátorů
Zapomenuté heslo
Být členem AHR ČR je výhodné! Klikni zde
Zjistit více